Nee, een Facebook pagina hebben is niet genoeg voor jouw onderneming, organisatie of evenement.

Er zijn talloze bedrijven die zich online profileren door enkel een zakelijke Facebook pagina aan te maken. Gratis, in enkele kliks aangemaakt, foto in de header bovenaan, informatie invullen. Klaar.
Je onderneming, organisatie en evenement kan nu online gevonden worden.

Een herhaalde nee, om duidelijk te maken dat een Facebook pagina hebben niet voldoende is voor jouw online strategie.

Nee! Niet klaar, je bent zelfs nog niet eens begonnen. Jouw onderneming, hoe jong die ook is, of organisatie/evenement verdient beter!

Facebook en elk ander sociaal platform vormt slechts één aspect van jouw online zichtbaarheid. Het is een handig hulpmiddel om je volgers (met regelmaat) op de hoogte te stellen met nieuwsberichten, promo’s, sluitingsdagen, … Maar het is géén vervanger van een website!

Waarom niet?

Facebook is een vluchtig platform waar elke seconde nieuwe berichten te zien zijn. Alle informatie die je zou delen moet gewoon op je eigen site te vinden zijn. Nog meer redenen:

  1. Geen overzicht. Jouw bericht verdwijnt elke seconde lager in de tijdslijn en je weet dus nooit wie je met je bericht bereikt, en wie niet! Hun algoritme(s) en beleid kan morgen veranderen.
  2. Afleiding. Mensen scrollen maar door hun tijdslijn zonder echt te focussen op wat ze zien. Foto’s en video’s krijgen in het algemeen meer aandacht dan tekst.
  3. Facebook leeft van jouw data, je bent op geen enkel moment eigenaar van wat jij op Facebook hebt geplaatst.
  4. Als Facebook morgen beslist zijn diensten niet meer in België te leveren, dan verdwijn je online.
  5. Geen SEO optimalisatie mogelijkheden.
  6. Geen personaliserning, het enige die je op een pagina kan stoppen is een header-afbeelding en je profielfoto. Jij bent de zoveelste pagina op Facebook.

Geen Facebook pagina dan?

Toch wel, maar enkel en alleen als je doelpubliek daar ook aanwezig is. Facebook kan een handig hulpmiddel zijn om extra bezoekers naar je website te krijgen. Denk daarbij vooral door er gericht te adverteren of interactie met je publiek aan te gaan. Of deel het nieuwste bericht van je site op je Facebook pagina, waarbij de inhoud zelf enkel op je eigen site staat.

Conclusie

Het hebben van een Facebook pagina is een aanvulling op je online zichtbaarheid. Het kan een meerwaarde zijn als je de pagina ook daadwerkelijk gebruikt. Een eigen professionele website is en blijft een must.

In

2 reacties

  1. Het is idd geen vervanger van je website. Je bent immers helemaal afhankelijk van FB. FB kan bovendien zijn algoritme aanpassen en plots je ‘bereik’ drastisch verminderen.

    Dan heb je plots geen manier mer om met je klanten te communiceren.
    Facebook pagina is een mooie aanvulling.

    1. Helemaal mee eens!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *